C'est la vie

A Saturday afternoon in Copenhagen

Jag var som sagt i Köpenhamn i lördags. Hade det inte kostat 200 kr t/r så hade jag åkt över oftare, men den här gången kunde jag lyckligtvis låna min systers pojkväns tågkort (han jobbar i Köpenhamn) så jag slapp den utgiften. När jag jobbade i Köpenhamn hände det att jag stannade kvar efter jobbet och shoppade, tog ett glas med vänner eller så gjorde jag en dagstripp under helgen. Ska jag vara ärlig däremot så hände det inte så ofta. När man pendlar fram och tillbaka fem dagar i veckan och spenderar 2,5 timme per dag på bussar och tåg så känns det mer lockande att bara komma hem. Helgen var helig för mig och en möjlighet att bara koppla av. Vissa helger gav tanken på att använda kollektivtrafik mig nästan stressutslag. Sista tiden HATADE jag resan över bron.

Nu när jag inte pendlar varje dag så är det däremot en trevlig utflykt. Dessutom är det ganska fantastiskt att vi kan åka över en bro för att 20 minuter senare befinna sig i ett annat land. Jag tänkte i alla fall att ni skulle få följa med under min lördagseftermiddag i Köpenhamn. So here we go…

IMG_7146Jag tog tåget från Malmö till Köpenhamns flygplats där jag för en sekund tänkte ”hmm, vilket flyg ska jag välja?”. Kom sedan på att jag inte var där för att flyga till Dubai, eller något. Tyvärr. I stället hoppade jag på metron och åkte bort till Kongens Nytorv…

IMG_7154… där jag mötte upp med Tina och vi promenerade en liten bit innan vi fann ett mysigt fik.

IMG_7147Jag beställde en cappuccino och en muffins. Sedan satt vi och snackade om allt mellan himmel och jord i ett par timmar.

IMG_7160När Tina skulle hem för att möta sin mamma så hade jag en dryg timmes dötid så jag styrde stegen mot COS. Provade denna fina tröja, men eftersom att jag just nu är supersträng mot mig själv vad gäller no-shopping-whatsoever så fick den hänga kvar i butiken. Däremot fyller yours truly år snart. Hehe.

IMG_7169Här har du Amager Torv. Det duggade lite lätt så jag var glad över att jag valde att ha hatt på mig.

IMG_7177Inne på & Other Stories såg jag att de hade fått in denna väskan igen. Jag tänkte köpa den i våras men så såldes den slut och jag letade efter den i Köpenhamn, Stockholm, Berlin och Paris. Helt desperat med andra ord. För en väska. Nästan så jag skäms lite. Fast fin är den ju såklart. Den får ge andra personer materiell lycka i stället.

IMG_7197Klockan 17.00 hade jag bestämt träff med min kompis Roberta och vi beslutade oss för att kolla in Illums Rooftop där det går att äta eller dricka på någon av alla caféer och restauranger.

IMG_7200Vi satte oss i baren på ett av dem och beställde varsin ceasar salad och varsitt glas vin. Lyxig lördagsaktivitet minsann.

IMG_7208Efter det var det tänkt att jag skulle möta upp med några vänner men det verkar som att vädret gjorde de flesta omotiverade till att gå ut, så jag tog i stället tåget tillbaka till Malmö. Mina trötta fötter fick vila på sätet men jag hade faktiskt inte klacken på sätet, bara hälen. Bara så ni inte tror att jag är en sån där ”marodööör” som smutsar ner säten.

IMG_7204På vägen hem pratade jag med Julia som berättade att hon och hennes kompis Emma skulle äta på nam do, så jag hakade på dem. Det blev goda vårrullar till sen middag och typiskt tjejsnack om killar och alla deras brister (ibland undrar man ju vad det är för fel på dem som gör att de måste bete sig som idioter – vi kvinnor är såklart felfria, hehe). Det visade sig vara ett väldigt bra avslut på min dag.

Jag ska faktiskt till Köpenhamn igen på fredag eftersom att jag och några vänner bokat in en fredagsmiddag. Jag tänkte även försöka åka förbi mitt gamla jobb och hälsa på mina före detta kollegor. Det var så länge sedan jag träffade dem nu så det är på tiden.

//Pictures from my Saturday in Copenhagen. Coffee at a newfound coffee shop (there will be a post about this place soon!), some window shopping during which I tried on a very nice sweater at COS, a rainy Amager Torv, wine on Illum’s Rooftop and finally a late dinner with two friends as I got back to Malmö. I like Copenhagen but with the price on a return ticket from Malmö to Copenhagen I don’t go there as often as I would have wanted. It’s really close though and only takes about 10 minutes from the last station in Sweden to the Copenhagen Airport (where I sometimes switch to the metro). However, I’m heading over there already next Friday again when I’m meeting a few friends for dinner and hopefully I will also have time to stop by my old job to say hi to a few of my former colleagues. I haven’t seen them in such a long time.

0 kommentarer

• Jenn - forever abroad

Jag är sugen på att besöka Köpenhamn för en helg kanske i vår!! Har liksom inte sett staden på riktigt i vuxen ålder. Men att det är så dyrt att åka mellan Malmö-Köpenhamn alltså?! Inte okej! Intressant med väskan! Man får lite perspektiv när man letat efter något som varit slutsålt och så kommer det in igen några månader senare. 😉

• Tina

Dina bilder får mig att längta till Köpenhamn. Förstår inte att jag inte åker dit oftare när det är så nära. (så nära men ändå totalt annorlunda atmosfär om man jämför med Malmö!) Jag har i alla fall bokat in en lyxig weekend i Köpenhamn när jag fyller jämnt i januari. Det är ju långt dit så får nog klämma in ett till besök innan. Hoppas du får en riktigt bra dag!

• Sandra

Asså ser så härligt ut trots regnet! Jag ska flyga till kastrup i december och fasar inför tågpriset! Ska åka hela vägen till kalmar dagen efter så där går det ju nästan 400 kr till…… usch och fy!

• Emelie

Vilken härlig liten trip! Jättefina bilder, och du är ju KALASSNYGG. Som sagt, rött läppstift på dig är en fullträff. Och det blev inte väska, trots allt? Väldigt starkt av dig att stå emot..!

• Amina

Vilket mysigt inlägg sötis. Jag älskar Köpenhamn. Skulle nog gärna kunna bo där ett tag också. Åh så köpte du inte väskan? Det får man ju göra när man har letat så länge och mycket. Det tycker jag att du borde gjort 😉

• Jeanette

Jag kan tänka mig att man bli less m man pendlar så ofta. Men jag ändå inte sluta vara lite avis att ha så nära till Köpenhamn 😊

• christinestories

Nä, just nu behöver jag inte någon ny väska. Köpte ju nyss en röd 😊 Ja det är en mysig stad! Men Danmark är väldigt olikt Sverige vilket man nog ska vara medveten om.

Aj aj då. Men tågen är i alla fall väldigt bra! Kan tipsa på de tysta avdelningarna. Sjukt skönt att sitta där i lugn och ro efter en flygning 😊