Travels,  Vacation

24 timmar i Arild

I söndags åkte Mattias (ja det är så han heter, kärleken i mitt liv) och jag på en liten tur norrut. Efter två tågresor och två bussresor steg vi av i Arild. Denna gulliga lilla hamnby ligger på samma halvö som Höganäs några mil upp längst den skånska västkusten, och alldeles söder om Båstad. Jag var där förra sommaren men inser nu att jag aldrig skrev något blogginlägg om det. Eftersom att jag denna gång endast lyckades knäppa av ett fåtal bilder med den vanliga kameran (jag har en ny mobil med en betydligt bättre kamera än den förra), passar jag på att publicera några foton från förra årets besök.

Tågselfie, hehe.
Jag älskar för övrigt dessa brallor i djupblå nyans med vita prickar. Köptes på rean på & Other Stories. HÄR finns de online i svart och brunt. Väskan är också ny och beställdes från Zalando. Den är verkligen perfekt för kortare resor och strandutflykter. HÄR finns den.

Vi gjorde en liten oplanerad detour vilket inte var så poppis hos mitt resesällskap, men slapp stå vid en busshållplats och vänta 40 minuter samt fick se lite av ett slott.

För den med tränat öga och kunskap i svensk historia, går det att gissa sig till att byn funnits med på kartan i några hundra år. Mer exakt så går dess historia ända tillbaka till medeltiden då Arild användes som fiskehamn. Flera av husen i det lilla semestersamhället har stått där sedan mitten på förra seklet. Det är många stockholmare, dyra bilar, rika helsingborgare och danska turister.

Hela byn stod i blom när vi anlände med färgsprakande hortensior, väldoftande rosenbuskar och perenner som letat sig upp längs med vägkanten. Fråga mig inte varför jag ens vet namnet på så många blomarter. Jag har gått från en hopplös växtmördare till amatörexpert i flora och fauna. Plantor överlever i min vård och jag vårdar sticklingar som om de vore mina bebisar. Jag vet inte vem jag är längre.

Förra året varade min visit bara ett par timmar, men den här gången var även en hotellnatt inbokad. Vi lyckades knycka det sista rummet på Strand Hotell (jag ville egentligen bo på Rusthållargårdens hotell men det var fullbokat), med ett paketpris där en trerätters middag ingick. Hotellet är riktigt mysigt med otroligt trevlig personal men jag tycker personligen att det höll vandrarhem-standard till fyrstjärnigt hotellpris. Maten var väldigt god men vi betalade totalt över 3000 kronor för en natt (drygt 1500 /person), varav maten i mitt tycke bestod av 1/3 av priset. Rummet hade visserligen en liten balkong med utsikt över vattnet men i övrigt var det ganska litet och spartanskt, och hade inga direkta bekvämligheter. Det är förvisso högsäsong så allt är ju dyrt nu.

Vi var hungriga och smått griniga när vi kom fram, vilket oftast leder till onödiga konflikter, så vi dumpade väskorna, lånade två cyklar och gjorde därefter ett försök till att äta lunch på Holy Smoke. Den smått tryckta stämningen blev såklart inte bättre av att det blåste hårda motvindar och att det populära stället var helt smockat med folk. Det var ju söndag… Efter ett par minuter i den långa kön gav vi upp och cyklade bort till ett kafé som låg i samma slott som vi hade gjort en detour till tidigare. Låt oss säga att vi haft mer kärleksfulla stunder än när vi satt i den vackra slottsträdgården och väntade på våra snordyra räkmackor. Irriterade ord följdes av silent treatment, men efter en stund kramade M om mig, pussade mig i tinningen och sa ”We need to get our shit together”. Ja precis så.

Tur att han är så gullig och snäll 98 % av tiden för det går inte att vara sur på den där människan längre än max en timme.

Mätta och 410 kronor fattigare cyklade vi tillbaka till hotellet och checkade in. Jag slumrade till i 1,5 timme för det tar på krafterna att åka femtioelva tåg och bussar, cykla sex kilometer i motvind samt tjafsa med sin pojkvän. Sen drack jag en kaffe och kände att energin började komma tillbaka.

Innan middagen gick vi en promenad ner till vattnet för att bada. Det blåste nästan stormvindar med riktigt kraftiga vågor som resultat, så vi nöjde oss med ett dopp med krampaktigt tag om stegen medan några andra simmade i vågorna. Vi hade gått till en annan badplats först där räddningstjänsten letade i vattnet med dykdräkter, drönare och helikopter efter att kläder hittats vid badplatsen. Det gav tillräckligt med kalla kårar längs ryggraden för att inte utmana Moder Jord. Lyckligtvis verkar det ha varit falskt alarm.

Det vankades finmiddag så jag tog en dusch, målade på lite läppstift och drog på mig klackarna. Vi hade som sagt bokat ett middagspaket med trerätters som serverades i den fina salongen. Till det en flaska vitt vin som passade ypperligt med alla rätterna.

Förrätten glömde jag fota men det var burrata med bresaola och något annat tjohejsan, huvudrätt en alldeles perfekt torskfilé med svamp, svartkål och havskräfta. Sedan mille-feuille till dessert. 9 av 10 gafflar får det. Om de hade gjort mille-feuillen med vaniljkräm som det ska vara så hade de fått 10.

Efter maten promenerade vi bort till Rusthållargården, som är byns andra hotell, där vi drack ett par glas till och spelade kort i baren. Det var ganska dött men vi satt ändå ett tag på deras takterass invirad i filtar som skydd mot den kyliga vinden. M är för övrigt överdrivet misstänksam mot alla han spelar spel med och var övertygad om att jag hade benägenhet att fuska. ”Jag litar på dig till 100 procent älskling, men i spel litar jag inte på någon”. Nähä, jahaja. När vi kom tillbaka till vårt hotell upptäckte vi att de hade en pub i källaren med fullt drag men då var vi så trötta att vi inte orkade annat än att lägga oss.

Nästa dag vaknade vi till lugnare vindar och efter frukost checkade vi ut, sedan en kort promenad ner till vattnet. Eftersom att ingen av oss är mycket för folkträngsel (vare sig det pågår en pandemi eller ej) tog vi oss bort till en avskild klippa där vi kunde bada i en liten vik. Jag hoppade i näck då det inte fanns en själ i närheten. Det finns inget mer befriande än att bada naken!

Vi avslutade besöket i Arild med varsin varmkorv och godaste mjukglassen jag någonsin ätit innan det var dags att gå på bussen för att åka vidare till Åstorp. Vi skulle hälsa på min pappa och hans fru Ewa över en natt. Tyvärr glömde jag bort att fotografera överhuvudtaget men vi blev i alla fall bortskämda med ännu en trerätters middag och sov gott i deras gäststuga innan vi tågade hem till Malmö igen. Två trevliga, mysiga och roliga dygn. Nu blir det en hemmahelg men nästa vecka åker vi iväg på fler äventyr.

Nu är jag helt slut efter att ha tillbringat väldigt mycket tid på detta långa inlägg, så håll till godo. M är iväg några timmar och själv funderar jag på att gå och träna. Eller bada. Tough choice.

Hoppas att du får en underbar fredag så hörs vi igen snart!